Review: Breath Of Fire III / Playstation

In afwachting van Squaresofts grote vervolg op
Final Fantasy VII bracht Capcom een opwarmertje
uit onder de naam Breath Of Fire III.
Was het enkel maar een opwarmertje of kon dit
spel zich uit de schaduw trekken van Final Fantasy?

3D

De keuze van Squaresoft, nu Square-Enix, om zijn bekendste RPG 3D te maken was een schot in de roos. De Playstation was krachtig genoeg om volledige omgevingen driedimensionaal weer te geven. Na meer dan één miljoen exemplaren verkocht te hebben in zijn eerste jaar kon de concurr
entie niet bij de pakken blijven zitten. Capcom waagde ook de sprong om zijn RPG, Breath Of Fire, in een 3D jasje te steken.

In style

Het eerste wat opvalt zijn de behouden 16-bit elementen. Waar Squaresoft werkte met 3D figuren met pre-rendered achtergronden, doet Capcom het omgekeerde met 3D omgevingen en 2D figuren. Op die manier slaagden ze erin Breath Of Fire III een cartooneske stijl te geven.

Je zult vaak de typische stijl van Japanse emoticons terugvinden

Call of the dragon

Je speelt als Ryu, de laatste overlevende draak. Een ras die ooit de wereld wilde veroveren. Je begint als een kleine jongen. Tijdens het opgroeien kom je meer te weten over het verleden van je ras en de geheimen van de wereld. Doorheen het verhaal wordt je gesteund door een heleboel personages. Gaande van een vrouwelijke wetenschapper met een bazooka tot een rondspringend ajuin zonder spraakvermogen. Alles hangt mooi aan elkaar met het nodige drama, humor en romantiek om je te kunnen boeien tot het einde.

You hit me? I hit you!

Een geslaagde RPG bestaat natuurlijk niet alleen uit een goed verhaal gepaard met dito graphics. De kracht van elke RPG schuilt in zijn gevechtssysteem.
BOF III is een klassieke Turn-Based RPG. Tijdens het rondlopen zal je willekeurig vijanden tegen het lijf lopen. Je kan met hooguit drie leden op één moment vechten. Op basis van snelheid wordt berekend wie er telkens aan de beurt komt. Je kan kiezen uit een normale aanval, magie, stelen, items en vluchten. Uiteraard heeft elk personage zijn sterkten en zwakheden. Zo heeft de wetenschapster bijvoorbeeld een sterke normale aanval met haar bazooka, maar is haar nauwkeurigheid beneden alle pijl. Op weg kom je af en toe een leermeester tegen die je voor iets in ruil geheime vaardigheden kan aanleren.

Het unieke aan het vechtsysteem is de mogelijkheid om Ryu tijdens een gevecht te transformeren in een draak. Overal liggen er verschillende kristalvormige stenen verstopt die elk de geheime kracht van een draak bevat. Ryu kan die absorberen en in zijn voordeel gebruiken op het gevechtsterrein. Naarmate het spel vordert en je meer stenen vindt kan je beginnen combineren en experimenteren naar hartenlust. De voldoening is echter compleet als je verandert in een Bahamut en iedereen tot as verbrandt met een simpele druk op de knop.

Ze zijn toch allemaal zoveel schattiger als ze jong zijn

Have other fish to fry

Als je eventjes genoeg hebt van het spel zelf zijn er enkele mini-games waar je je kan mee bezighouden. Zo kan je bij elk meer waar er vissen te zien zijn vissen. Na het juiste materiaal gekocht te hebben kan je er direct aan de slag. Met een soort puntensysteem wordt alles bijgehouden. Elke gevangen vis kan ook dienen als item, meestal in de vorm van een potion. Later in het spel kom je ook een groep feeën tegen die je hulp nodig hebben. Net als in een sim-game is het de bedoeling hun dorp terug tot stand te brengen.

Reviewscore

Gameplay
Simpel maar diepgaand gevechtssysteem. Een fantasierijk verhaal die genoeg elementen heeft om je tot aan het einde te doen meeleven. Meer dan veertig uur gameplay.
55/60
Graphics
Het combineren van 2D en 3D is een geslaagde zet. Dankzij het behouden van 2D sprites zijn de personages verrassend gedetailleerd.
16/20
Geluid
Weinig op aan te merken. Herkenbaar en melodieuze achtergrond muziekjes.
14/20
Totaal
Breath Of Fire III staat zonder twijfel in mijn top5 RPGs aller tijden. Hoewel het spel geen baanbrekende vernieuwingen op tafel bracht is het er wel in geslaagd een RPG af te leveren die je zal boeien tot het einde dankzij zijn eigenzinnige graphics, humor, verhaal en stevige gameplay. Final Fantasy kreeg er een volwaardige concurrent bij.
85/100

Geen opmerkingen: