Snake Peek: Metal Gear Solid: Peace Walker



Nog een kleine drie weken en het is weer zover. 
Tijd om je PSP van onder het stof te halen, of er eentje aan te schaffen, want op 18 juni verwelkomen we met zijn allen het vijfde deel uit de Metal Gear Solid reeks.
Wat kan je verwachten van het nieuwste deel?


What'chu talkin' 'bout, Willis?

 Na Operation Snake Eater is Naked Snake een verbitterde man geworden. Hij verlaat de Verenigde Staten om koste wat het kost de wens van zijn mentor te vervullen, Outer Heaven. Een plaats waar natieloze soldaten zich thuis kunnen voelen. We schrijven 1974, Snake verblijft samen met zijn Militaires Sans Frontières in een kamp op het schiereiland San Hieronimo in Centraal-Amerika. Op een dag komt er een man met een hoogtechnologische prothetische hand genaamd Galvez aan zijn deur. Hij vertelt dat een onbekende groep mensen, die waarschijnlijk iets te maken hebben met de CIA, hightech wapens en kernkoppen naar Costa Rica verschepen. Een natie zonder leger waar hij naar eigen zeggen professor van vrede is.  Hij ziet de ideale oplossing in Snake en zijn leger zonder land. Snake weigert er op in te gaan en zegt dat zijn leger niet te koop is. Maar wanneer Galvez de codenaam van Naked Snake, Big Boss, op tafel gooit en vertelt dat een studente van hem, Paz Ortega, vastzit in een geheime onderzoeksfaciliteit van de CIA, verliest Snake zijn koele zelf en stemt hij toe.



Harder, better, faster, stronger

In de demo op de PSP begin je op het strand om de besturing onder de knie te krijgen. De besturing is stevig onder handen genomen. In Portable Ops bestuurde je de camera met de D-pad, waardoor je telkens je actie moest onderbreken. Nu kan je die besturen met de actietoetsen, waardoor je vlot kan bewegen en schieten zonder iets uit het oog te verliezen. De reden waarom er zich geen tweede analog stick op de PSP bevindt ontgaat me volledig, maar dit is veruit de beste oplossing en went verrassend vlot. Je hoeft de soldaten niet meer op te rapen als je er items wil van ontfutselen. Dat gaat nu met een simpele druk op de knop. Ook meeslepen  tot aan je truck is verleden tijd. Via een helium gevulde ballon kan je ze naar je kamp verwijzen. Je wapens kunnen geüpgraded worden door een gerekruteerde engineer. Je strijdmakkers, inclusief engineer, worden sterker naarmate je er mee speelt.

Op vlak van graphics heeft het zichzelf opnieuw overtroffen. Prachtige cutscenes afgewisseld met uniek en levendig artwork. Er wordt een soort van Sin City stijl gebruikt om de belangrijke aspecten te belichten. Galvez' hand heeft bijvoorbeeld een veel meer uitgesproken kleur dan de rest van het beeld. Het resultaat mag gezien worden. Zoals het een Metal Gear Solid spel betaamt is de voice-acting weer tot de puntjes verzorgd. De muziek werd verzorgd door Kazuma Jinnouchi en Nobuko Toda. Beiden hebben meegewerkt aan Metal Gear Solid 4 en hebben elk meegewerkt aan verscheidene andere versies van Metal Gear Solid.
 
Galvez & Paz

Conclusion

Peace Walker zou de meest volledige PSP titel ooit moeten zijn. Dat waren toch de woorden van de Britse marketing manager van Konami. Woorden die ik gerust wil geloven. Er bestaat geen twijfel over dat eeuwige perfectionist, Hideo Kojima, hier weer een dijk van een game zal afleveren. Een volwaardige MGS game die met zijn pick up and play systeem (wees gerust, het voelt niet zo kunstmatig aan als in Portable Ops) ideaal is voor een handheld. Handig voor tijdens de rustpauzes van het komend WK. Het kreeg alvast een 40/40 in het toonaangevend magazine Famitsu*. Enig pijnpunt is misschien wel zijn platform. De PSP is ondanks recente pogingen niet immens populair. Daarom hopen we stiekem met zijn allen dat hij ook naar de PS3 komt, wat ik wel zie gebeuren.

*Opmerkelijk is wel dat het tijdschrift de laatste jaren vlot 40/40's geeft. Het blad bestaat al sinds 1986 en acht van de veertien perfecte scores werden na 2008 gegeven. Zie hier voor meer informatie.

Trailer

Geen opmerkingen:

Een reactie posten