On View: voetbal commentaar in games


 Wat doet een Vlaamse sportverslaggever nu in godsnaam op een game weblog hoor ik je al denken. Filip Joos, voetbalcommentator, werd onlangs geïnterviewd door Chief. Een uitgelezen kans om het te hebben over een van mijn grootste ergernissen.


Quit your jibber jabber 

Sinds enkele jaren ben ik al gebeten door het voetbal. Artikels worden verorberd, Youtube filmpjes massaal bekeken, voetbalwedstrijden met alle emoties ervaren en ballen met volle overgave getrapt. Ook virtueel kan ik mij volledig uitleven dankzij de prachtige voetbal reeks Pro Evolution Soccer, waarmee ik elke avond keer op keer Club Brugge of een ander achtergestelde club de pan kan inhakken. (I kid I kid)

Maar sinds jaar en dag is er één aspect die op de heupen van menig gamers werkt, het commentaar. Die is meestal houterig, inaccuraat en ronduit irritant. Als jouw wissels bij elke wedstrijd betwist worden, als de keeper bij het minste wat hij redt bejubeld wordt als wereldkeeper, als de commentators voor de zoveelste keer in herhaling vallen en als ze daarbovenop nog eens volledig foute informatie meegeven, krijg je spontaan de neiging om in Wasilewski's schoenen te staan tijdens een duel met Witsel.

Bij FIFA kan het zowaar nog erger met Nederlands commentaar die verzorgd wordt door het duo Evert ten Napel en Youri Mulder. Nu ja, verzorgd... Als je voortdurend zinnen rond je hoofd geslingerd krijgt zoals, "eindelijk geen hermetisch afgesloten verdediging meer", "het lijkt wel of hij de bal aan een touwtje heeft" en "als dit buitenspel is dan eet ik mijn hoed op", is de realiteit plots ver weg. Geinig, ja, maar ten koste van het realisme gehalte.

 Interview

Klik om te vergroten


Same shit, different story

Niet zo lang geleden richtte iemand een Facebook pagina op die wenst dat Frank Raes en Filip Joos de nieuwe commentatoren worden van FIFA. De pagina telt een dikke drieduizend leden. Voor alle duidelijkheid 'vind ik dit niet leuk'. Ik huiver al met het gedachte om bij elk gescoord doelpunt "Jaajaajaaa binnèèèèèh" te moeten horen. Filip Joos zou daarentegen geen slechte keuze zijn, maar kan zelf weinig veranderen aan het echte probleem.
Het probleem ligt namelijk bij het coderen. Ik ben verre van een informaticus, maar is het zo moeilijk anno 2010 werkende parameters in te voeren die rekening houden met al de statistieken? Gaande van je tegendoelpunten uit de laatste twee maanden tot de snelheid en curve van de bal. Laat ons hopen dat er in de toekomst deftig aan gesleuteld wordt. Misschien moeten de makers van FIFA wel eens aan tafel zitten met hun andere collega's, die er met Madden NFL en NHL wél in slagen hun spel af te leveren met accuraat, levendig en bovenal realistisch commentaar.

2 opmerkingen:

  1. ja maar dan moet je erzijn duizend en een verkleinwoordjes bijnemen, voorzetje doelpuntje, kopballetje, schotje, passje... en zo kan ik nog 90' doorgaan

    BeantwoordenVerwijderen